اثربخشی الگوی تدریس نگاره مفهوم بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی در درس علوم تجربی
کد مقاله : 1171-CNF
نویسندگان
نجمه ضیایی قهنویه *
گروه علوم تجربی، متوسطه اول، اداره آموزش و پرورش شهرستان مبارکه، اصفهان، ایران
چکیده مقاله
هدف از پژوهش اخیر اثربخشی الگوی تدریس نگاره مفهوم بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی در درس علوم تجربی بوده است این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش نیمه آزمایشی بوده است. حجم نمونه تعداد 36 دانش‌آموز بود که در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند گروه آزمایش تحت آموزش الگوی نگاره مفهوم قرار گرفتند. در گروه مباحث انتخابی از درس علوم تجربی در 5 جلسه آموزشی 50 دقیقه‌ای بر اساس اهداف رفتاری تدریس گردید. به منظور گردآوری اطلاعات در این پژوهش از مشاهده، آزمون معلّم ساخته، جهت اندازه‌گیری پیشرفت تحصیلی از نمرات آزمون علوم آنها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در شاخص‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و از شاخص‌های آمار استنباطی (شامل آزمون تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون تعقیبی شفه وتحلیل کوواریانس به منظور کنترل اثر پیش‌آزمون) استفاده گردید. بررسی نتایج تحقیق نشان داد که تأثیر نوع روش تدریس (الگوی نگاره مفهوم) در عملکرد دانش‌آموزان و افزایش انگیزش پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی اثرگذار بوده است.
کلیدواژه ها
نگاره مفهوم، الگوی تدریس، علوم تجربی، انگیزش پیشرفت تحصیلی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر