شناسایی موانع ارتباطی در تدریس علوم تجربی |
کد مقاله : 1170-CNF |
نویسندگان |
فاطمه یوسف یعقوبی * عضو هیئت علمی، گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
تدریس یک فرآیند ارتباط است. برقراری ارتباط مناسب، نقش اساسی در تدریس کارآمد علوم تجربی دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع ارتباطی در تدریس علوم تجربی در ایران انجام شد. این پژوهش کیفی با روش گراند تئوری اجرا گردید. در این پژوهش نخست پس از بررسی و مطالعه متون و مرور منابع موجود، 16 نفر به عنوان افراد متخصص و صاحب نظر در زمینه تعلیم و تربیت و آموزش علوم تجربی، بر اساس نمونه گیری هدفمند تا زمان اشباع نظری داده ها مورد پژوهش قرار گرفتند. به منظور جمع آوری داده ها از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد و داده های جمع آوری شده با تکنیک کدگذاری استراس و کوربین با مقایسه مداوم متن مصاحبه ها تحلیل شد. بر اساس یافته های مطالعه حاضر، مهم ترین حوزه های استخراج شده از موانع ارتباطی در تدریس علوم تجربی عبارت بودند از عوامل مربوط به وضعیت فیزیکی و امکانات مدرسه؛ رسانه ها، وسایل و ابزار ارتباطی لازم برای تدریس؛ موارد مربوط به معلمان علوم تجربی؛ روابط عاطفی مدیر و معلم با دانش آموزان و عوامل مربوط به دانش آموزان. مسلط شدن معلمان علوم تجربی به دانش پداگوژی، دانش موضوعی و دانش تحقیق، توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان در امر تدریس علوم تجربی، اتخاذ روش تدریس مناسب از سوی معلم و ایجاد فرصت های یادگیری و مشارکت دادن و درگیر کردن دانش آموزان به هنگام تدریس علوم تجربی و توجه معلمان به مسایل احساسی- عاطفی و ایجاد روابط انسانی مناسب با احترام متقابل در رفع این موانع می تواند راهگشا باشد. |
کلیدواژه ها |
واژگان کلیدی: تدریس علوم تجربی، موانع ارتباطی، معلمان علوم تجربی، دانش پداگوژی، رسانه های آموزشی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |