بررسی سیر تکامل مدلهای مفهوم سازی PCK در آموزش علوم تجربی |
کد مقاله : 1169-CNF |
نویسندگان |
فاطمه مختاری ستایی *، محمدرضا امام جمعه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی |
چکیده مقاله |
به منظور ارتقای سطح درک و شناخت دانش آموزان از مفاهیم علوم تجربی به معلمانی با پایه دانشی منحصر به فرد و فراتر از دانش محتوا نیاز است. محققان در طی دهه های گذشته همواره به دنبال مفهوم سازی این دانش بوده اند. از این رو زمانی بر دانش محتوا و زمانی بر دانش پداگوژی تاکید نموده اند. شولمن (1986) با نقد دیدگاههای گذشته درباره دانش معلمان و به دنبال بازیابی پارادایم گمشده، یعنی توجه به ابعاد پداگوژیکی محتوا توانست دانش جدیدی به نام PCK را به پایه دانش معلمان اضافه کند. پس از معرفی PCK ، در طول سالها، محققان بسیاری (گراسمن 1990، جس نیوسم 1999، مگنوسان و دیگران 1999، پارک و الیور 2008، جس نیو سم 2015 و.....)درباره دانش آموزش محتوا به ویژه در آموزش علوم تجربی به پژوهش پرداخته اند. در بسیاری از موارد ایده دانش آموزش محتوا شولمن به عنوان چارچوب اصلی در نظر گرفته شده است. اما تفاوت در این مدل ها نشان از عدم توافق درباره مفهوم سازی این سازه دارد. هدف از این پژوهش بررسی سیر تکامل مفهوم سازی PCK آموزش علوم تجربی در مطالعات صورت گرفته در این حوزه و ارائه پیشنهاداتی برای برنامه درسی تربیت معلم علوم تجربی می باشد. |
کلیدواژه ها |
PCK، مدلهای مفهوم سازی PCK، آموزش علوم تجربی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |