ارزیابی و سنجش خوانایی کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی براساس سه فرمول فرای، گانینگ و مک لافین |
کد مقاله : 1163-CNF (R1) |
نویسندگان |
رعنا خدادادی *1، نگین علی حسینی2، لیلا مصطفائی3 1دانشگاه فرهنگیان- پردیس فاطمه الزهرای تبریز 2دانشگاه فرهنگیان- پردیس فاطمه الزهرای تبریز 3دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا، تبریز |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و سنجش خوانایی کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی سالتحصیلی 1399-1400 براساس سه شاخص فرای، گانینگ و مک لافلین ازلحاظ میزان تناسب متون با سطح سنی و میزان درک دانش آموزان و نیز دسترسی به میزان پایبندی مطالب آن به رعایت اصول برنامه ریزی در تنظیم ساختار، تدوین شده است. روش پژوهش از نوع تحلیل محتوای کمی و روش آماری توصیفی است. جامعه آماری پژوهش، کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی در نظر گرفته شد. برای هر سه تکنیک، سه نمونه تصادفی و یکسان از ابتدا، وسط و انتهای کتاب برگزیده و براساس فرمول ها و جداول مختص به هر سه تکنیک، ابتدا تجزیه و تحلیل و سپس نتایج آن ها با یکدیگر مقایسه گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد: که اولا اصل توالی ساده به دشواری در مطالب کتاب رعایت نشده است، دوما سطح خوانایی کتاب، دشوارتر و بالاتر از سطح درک و توانایی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی است. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، سنجش خوانایی، علوم پایه ششم ابتدایی، فرمول فرای وگانیگ و مک لافین |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |