تاثیر ارزشیابی توصیفی بر یادگیری علوم ابتدایی |
کد مقاله : 1157-CNF (R1) |
نویسندگان |
افسانه موسوی * دانشگاه بنت الهدی صدر اردبیل |
چکیده مقاله |
شیوه های آموزش و ابزار آموزشی مدام در حال تحول و نو شدن است. بنابراین ضروری است که روش های ارزشیابی نیز متناسب با آن تغییر کند. بسیاری از کشورها به بازنگری در نظام ارزشیابی اقدام نموده، به الگوهای جدیدی که اندیشمندان برنامه ریزی درسی با عناوین ارزشیابی پویا،ارزشیابی اصیل، ارزشیابی فرایند محور، ارزشیابی عملکردی، ارزشیابی پوشه ای، ارزشیابی کیفی یا توصیفی مطرح ساختند، روی آورده اند. ارزشیابی توصیفی تأثیر بیشتری نسبت به ارزشیابی نمره ای بر میزان کارگروهی و همکاری و کاهش رقابت و همچنین افـزایش مشارکت آنها در بحث و گفتگوهای دانش آموزان دارد.از آنجایی درس علوم تجربی به لحاظ در برگرفتن مفاهیم واصول مختلف،وهمچنین به دلیل ارتباط نزدیک مباحث آن با زندگی روزمره یادگیرندگان، در شناخت پدیده های محیط زندگی به آنان کمک شایان توجهی میکند، لذا یادگیری این درس به شیوه سنتی برای دانش آموزان به منظور زندگی در دنیای امروز سودمند نخواهد بود؛ یادگیری اکثر دانش آموزان نظام آموزشی ما در بعضی از دروس به خصوص درس علوم تجربی در مقاطع گوناگون، سطحی و طوطی وار بوده و قادر به یادگیری معنادار ودرک روابط میان ایده ها نیستند. |
کلیدواژه ها |
آموزش،ارزشیابی،ارزشیابی توصیفی،ارزشیابی سنتی،علوم تجربی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |