تحلیل محتوای کتاب علوم چهارم ابتدایی با تاکید بر ساحتهای ششگانه تعلیم و تربیت |
کد مقاله : 1154-CNF |
نویسندگان |
محدثه کارگر1، فاطمه نوروزی *2 1دانشگاه فرهنگیان واحد سلمان فارسی شیراز 2دانشگاه فرهنگیان سلمان فارسی شیراز |
چکیده مقاله |
کتاب درسی،اصلی ترین منبع آموزشی در نظام های آموزشی متمرکز از جمله کشور ایران است که به طور مستمر مورد استفاده معلمان و دانشآموزان قرار میگیرد. با توجه به نقش محوری کتابهای درسی در انتقال ارزشها و هنجارها باید آن ها را همواره مورد تحلیل و بررسی قرار داد. پژوهش حاضر با هدف، ارزیابی و بررسی میزان توجه به ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کتاب علوم پایه چهارم دبستان است. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه تحلیلی شامل کتاب علوم پایه چهارم دبستان۹۸-۹۹ و سند تحول بنیادین است. پایایی این پژوهش با استفاده از فرمول هولستی ۸دهم ثبت شد. با توجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعه پژوهش کل جامعه آماری مورد مطالعه قرار گرفتهاست. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که در کتاب علوم چهارم دبستان به همه ساحتها به صورت متوازن توجه نشدهاست.از میان ساحتهای مورد بررسی، ساحت علمی و فناوری با درصد فراونی ۳۶.۹۲٪ بیشترین توجه را نسبت به سایر ساحتها به خود اختصاص دادهاست در حالی که ساحت اقتصادی و حرفه ای با درصد فراوانی،۵.۶۴ % کمترین توجه را به خود اختصاص دادهاست. درصد فراوانی ساحتهای شش گانه سند تحول بنیادین در کتاب علوم چهارم ابتدایی به شرح زیر است: ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، ۷.۹۶ درصد، ساحت زیستی و بدنی، ۲۱.۵۳درصد، ساحت اجتماعی و سیاسی، ۱۵.۸۹ درصد ، ساحت اقتصادی و حرفهای ، درصد، ساحت علمی و فناوری،۳۶.۹۲ درصد وساحت زیبایی شناختی و هنری،۱۲.۳۰ درصد کتاب را تشکیل داده اند. |
کلیدواژه ها |
علوم تجربی، ســاحتهایششگانه تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تحلیل محتوا |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |