تحلیل محتوای کتابهای زیست شناسی دوره دوم دبیرستان بر اساس میزان توجه به انواع روشهای آزمایشگاهی مدل سیمپسون و اندرسون |
کد مقاله : 1153-CNF |
نویسندگان |
مهنا مسلم نیا * آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان فاطمه الزهرای تبریز(س) |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب های زیست شناسی دوره دوم دبیرستان بر اساس توجه به انواع روشهای آزمایشگاهی سیمپسون و اندرسون انجام شد. این پژوهش به روش توصیفی، از نوع تحلیل محتوای کمی میباشد. جامعه پژوهشی، کلیه کتابهای زیستشناسی دوره دوم دبیرستان در سال تحصیلی 98-99 بود که با توجه به ماهیت موضوع پژوهش و محدودیت جامعه آماری از نمونه گیری صرف نظر شد و بنابراین، کل جامعه آماری(سه کتاب) به عنوان نمونه در نظرگرفته شد. ابزار اندازهگیری، چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بود که مقوله های آن بر مبنای تعریف سیمپسون و آندرسون از انواع فعالیت های آزمایشگاهی انتخاب گردیده است. نتایج پژوهش با استفاده از شاخص های آمار توصیفی بررسی شد. عمده ترین یافته های پژوهش بیان کننده آن بود که در بین کتاب های زیست شناسی یشترین میزان توجه به فعالیت های آزمایشگاهی در پایه دهم با 57 مورد فراوانی و کتاب پایه یازدهم با 26 فراوانی و کمترین آن در پایه دوازدهم با 2 فراوانی بوده است. از میان انواع فعالیت های آزمایشگاهی روش تاییدی و قیاسی هر کدام با 19 مورد از بیشترین فراوانی برخوردار هستند. روش توصیفی، رشد مهارتی، پژوهشی(روش علمی) به ترتیب 17، 15 و 11 مورد فراوانی و روش استقرایی با 4 مورد کمترین فراوانی را در میان انواع روش های آزمایشگاهی بر خوردار بوده اند. معرفی انواع فعالیت آزمایشگاهی و نیز توجه به توزیع همسان آنها در کتاب های درسی زیست شناسی در دستیابی به سطوح بالای یادگیری در حیطه شناختی از نکات مهم برای غنای آموزش زیست شناسی محسوب می شود. آگاهی معلمان از انواع فعالیت های آزمایشگاهی و تجدید نظر در محتوای کتاب های درسی در حوزه علوم تجربی از نکات مهمی هستند که در آموزش نیازمند توجه بیشتری می باشد. |
کلیدواژه ها |
روش های آزمایشگاهی، سیمپسون و آندرسون، کتاب های زیست شناسی، تحلیل محتوا |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |