خلق یادگیری های معنادار در آموزش علوم تجربی دورۀ ابتدایی
کد مقاله : 1142-CNF
نویسندگان
معصومه محمدپور *1، معصومه تقی زاده اسفنجانی1، آیدا محمدی2
1دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا تبریز
2دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرای تبریز
چکیده مقاله
تدریس یکی از ابزارهای مهم یادگیری است که با به کارگیری روش های خلاقانه، معنادار و جذاب و همچنین روش های نوین تدریس می تواند یادگیری را تسهیل کند. امروزه هدف از آموزش، پرورش مهارت حل مسئله در دانش آموزان است تا آنان بتوانند آموزش های خود را به طور عملی، در زندگی واقعی به کار برند و این همان « آموختن برای زیستن» است. اما نکته ای که حائز اهمیت می باشد این است که اگر کیفیت آموزش علوم در جامعه ی ما وضعیت مطلوبی داشته باشد و به صورت معنادار انجام پذیرد، دانش آموزان از چرخه ی آموزش، پیشرفت، هماهنگی و همگامی با توسعه ی علمی و صنعتی دور نمی مانند و توانایی آن را پیدا می کنند که پابه پای توسعه ی جهانی علم و صنعت، معلومات خود را توسعه دهند. در این پژوهش با استفاده از پژوهش های انجام شده و تحقیقات کتابخانه ای، خلق یادگیری های معنادار در آموزش علوم تجربی را مورد بررسی قرار داده ایم. و روش های نوینی را نیز در جهت خلق یادگیری های معنادار و جذابیت تدریس ارائه نموده ایم. یادگیری معنادار و جذابیت در تدریس، ارتباط محیط زندگی با رشد علمی دانش آموزان، اهمیت طبیعت در آموزش علوم تجربی و... از موضوعات ارائه شده در این مقاله می باشد، پس از بررسی ها نتایج نشان داد که یکی از هدف های آموزش و پرورش کنونی این است که فراگیران را یاری کند تا بتوانند از دانش خویش به طور موثر استفاده کنند و از آنجا که عمر هر رشته دانش بشری دائماٌ کوتاه تر گشته و قواعدی نوین به طور مستمرجای آنها را می گیرند، لذا فراگیران بایستی به دانش و مهارت های فراگیری مجهز باشند تا هیچگاه در تنگنا قرار نگیرند.
کلیدواژه ها
یادگیری معنادار، آموزش علوم تجربی، جذابیت، شناخت دنیای اطراف
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر