ارزشیابی در آموزش علوم تجربی
کد مقاله : 1136-CNF (R1)
نویسندگان
حمید نقی زاده *
دانشگاه فرهنگیان اصفهان
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر اجرای ارزشیابی و شیوه های سنجش عملکردی بر میزان ثبات یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره اول متوسطه در درس علوم تجربی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 99 – 98 در شهر مبارکه بودند. بدین منظور از جامعه آماری مورد پژوهش که 2886 نفر مشغول به تحصیل بودند، دو دبیرستان پسرانه و دخترانه به طور تصادفی انتخاب شد ، سپس از هر دبیرستان دو کلاس در پایه هفتم به طور تصادفی انتخاب، که یک کلاس گروه آزمایش و یک کلاس به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. روش پژوهش از نوع نیمه تجربی و طرح پژوهش پیش آزمون، پس آزمون بصورت مجازی و با کنترل بود. ابزار پژوهش پیش آزمون و پس آزمون برای پیشرفت تحصیلی بود که مراحل لازم جهت سنجش روایی و پایائی آزمون ها انجام شد. نتیجه اینکه بر اساس یافته های تحقیق، اجرای سنجش های عملکردی بر میزان پیشرفت تحصیلی و یادگیری دانش آموزان در درس علوم تجربی تأثیر مثبت داشت.
کلیدواژه ها
سنجش عملکردی، ارزشیابی، پیشرفت تحصیلی، یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر