تدریس علوم تجربی دوره ی ابتدایی با تاکید بر استفاده از هوش های چندگانه ی گاردنر
کد مقاله : 1133-CNF
نویسندگان
زهرا احمدی *1، زهرا نصیری محمدآبادی1، سارا ناصح2
1دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشکده ی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، مرکز شهید رجایی، اصفهان، ایران
2دکترای شیمی، مدرس دانشکده ی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، مرکز امام خمینی (ره) کاشان، اصفهان، ایران
چکیده مقاله
به کارگیری هوش های چندگانه ی گاردنر می تواند سبب ایجاد تنوع در تدریس و شرایط مناسب در فرایند یادگیری برای دانش آموزان شود. پژوهش حاضر با هدف پرداختن به راهبردهای تدریس علوم تجربی دوره ی ابتدایی با به کارگیری هوش های چندگانه ی گاردنر انجام شد. روش پژوهش حاضر اسنادی است و مطالب با مطالعه ی پژوهش های چند دهه ی اخیر در این حوزه گردآوری شده اند. در یافته های پژوهش برای هر یک از هوش های چندگانه راهبردهایی ارائه شده است که به کارگیری هریک از این راهبردها می تواند سبب ایجاد تنوع در تدریس علوم تجربی گردد. نتایج حاکی از آن است که با در نظر گرفتن مؤلفه های هوش های گاردنر، تدریس فعال با توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان صورت می گیرد که این خود گامی مهم در افزایش سطح یادگیری و پرورش استعدادهای دانش آموزن تلقی می شود. بنابراین توصیه می شود معلمان استفاده از مؤلفه های هوش های چندگانه ی گاردنر را در تدریس علوم تجربی دوره ی ابتدایی در دستور کار خویش قرار دهند.
کلیدواژه ها
روش تدریس، علوم تجربی، هوش های چندگانه ی گاردنر، دوره ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر