ارزشیابی تکوینی در علوم ابتدایی: مولفه ای برای یادگیری موثر |
کد مقاله : 1132-CNF |
نویسندگان |
علی اقبالی *1، حسین واحدی2 1گروه علوم تربیتی- دانشگاه فرهنگیان 2گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
آموزش علوم نقش مهمی در شکل گیری نگرش ها، جهت گیری های اولیه و تفکر علمی کودکان دارد. این پژوهش مروری با هدف معرفی ارزشیابی تکوینی و راهبردهای اصلی آن در علوم ابتدایی، از طریق مرور ساده ادبیات پژوهشی انجام گرفت. مقالات مورد نظر با کلید واژه های assessment ، Effective evaluation، evaluation in science،Educational assessment، formative assessmentدر پایگاه های Science Direct، Scopus جستجو شد. یافته ها نشان داد ارزشیابی تکوینی، نوعی ارزشیابی برای یادگیری بوده و راهبردهای اختصاصی آن در دوره ابتدایی، شامل، خودارزیابی، گفتگوی اکتشافی، کارتون های مفهومی، سوالات مولد و سوالات تشخیصی است و این راهبردها، به راحتی در کلاس های ابتدایی اجرا می شوند و وقت کمتری از معلمان می گیرند؛ همچنین نقش مهمی در ایجاد تفکر علمی و انگیزه بخشی به دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آن ها دارد. براین اساس می توان نتیجه گیری کرد که معلمان دوره ابتدایی لازم است این راهبردها را در برنامه های آموزشی خود استفاده نمایند. |
کلیدواژه ها |
ارزشیابی موثر، ارزشیابی تکوینی، ارزشیابی علوم، راهبردهای ارزیابی |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |