ارزشیابی تکوینی در علوم ابتدایی: مولفه ای برای یادگیری موثر
کد مقاله : 1132-CNF
نویسندگان
علی اقبالی *1، حسین واحدی2
1گروه علوم تربیتی- دانشگاه فرهنگیان
2گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
آموزش علوم نقش مهمی در شکل گیری نگرش ها، جهت گیری های اولیه و تفکر علمی کودکان دارد. این پژوهش مروری با هدف معرفی ارزشیابی تکوینی و راهبردهای اصلی آن در علوم ابتدایی، از طریق مرور ساده ادبیات پژوهشی انجام گرفت. مقالات مورد نظر با کلید واژه های assessment ، Effective evaluation، evaluation in science،Educational assessment، formative assessmentدر پایگاه های Science Direct، Scopus جستجو شد. یافته ها نشان داد ارزشیابی تکوینی، نوعی ارزشیابی برای یادگیری بوده و راهبردهای اختصاصی آن در دوره ابتدایی، شامل، خودارزیابی، گفتگوی اکتشافی، کارتون های مفهومی، سوالات مولد و سوالات تشخیصی است و این راهبردها، به راحتی در کلاس های ابتدایی اجرا می شوند و وقت کمتری از معلمان می گیرند؛ همچنین نقش مهمی در ایجاد تفکر علمی و انگیزه بخشی به دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آن ها دارد. براین اساس می توان نتیجه گیری کرد که معلمان دوره ابتدایی لازم است این راهبردها را در برنامه های آموزشی خود استفاده نمایند.
کلیدواژه ها
ارزشیابی موثر، ارزشیابی تکوینی، ارزشیابی علوم، راهبردهای ارزیابی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر