راهبردهای ارزشیابی علوم تجربی ابتدایی در شرایط کرونایی |
کد مقاله : 1131-CNF (R1) |
نویسندگان |
سیده زهرا موسوی نژاد بنام *، بیتا شکوری دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرای تبریز |
چکیده مقاله |
علوم تجربی یکی از مهمترین دروس در مقطع ابتدایی میباشد و باعث گسترش شناخت دانشآموزان از دنیای اطرافشان میشود. با شیوع پاندمی کرونا در سراسر جهان، اکثر آموزشها به صورت آنلاین و مجازی برگزار میشوند. اما نکتهای که برای اکثر مدرسان و متولیان امر آموزش حائز اهمیت است، نحوۀ ارزشیابی از دانشآموختگان و چالشها و راهکارهای آن در بستر فضای مجازی می-باشد. در این پژوهش با استفاده از متون نظری، پژوهشهای انجام شده و تحقیقات کتابخانهای، روشهای ارزشیابی متداول را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادهایم و روشهای نوینی را نیز در جهت ارزشیابی مجازی علوم تجربی دورۀ ابتدایی ارائه نمودهایم. به استناد، در چنین شرایطی، فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) و تکنولوژیهای آموزشی در جهت بهبود وضعیت آموزش و ارزشیابی، راهکارها و ایدههایی را ارائه کرده است. استفاده از چتها، گروه مباحثۀ آنلاین، پروژهها، ارتباط همزمان صوتی و تصویری و ... از نمونههای آن محسوب میشوند. نقشههای مفهومی، آزمایشگاههای مجازی، کارپوشۀ الکترونیکی، اجرای نمایشهای خلاق و ... از انواع ارزشیابیهای نوین ارائه شده در این مقاله میباشد. همچنین میتوان از تلفیقی از روشهای متداول و نوین ارائه شده در جهت ارزشیابی بهتر و کارآمدتر استفاده کرد. |
کلیدواژه ها |
علوم تجربی، کرونا، ارزشیابی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |