کج فهمی های رایج در آموزش علوم تجربی |
کد مقاله : 1127-CNF (R1) |
نویسندگان |
شکیلا قنبراوغلی * دانشگاه بنت الهدی صدر -استان اردبیل |
چکیده مقاله |
هدف از مطالعه حاضر که به روش مروری انجام شده است، بررسی تصورات و کج فهمی های رایج در آموزش مفاهیم علوم تجربی است. از جمله دروسی که در برنامه درسی مدارس و در زندگی روزانه اهمیت فراوانی دارد, درس علوم است. درس علوم بیشترین تعامل را با محیط زندگی دانش آموز دارد و از آن جایی که دانش آموزان پیش از ورود به کلاس درس از طریق تعامل با محیط اطراف خود به تصورات و الگوهای ذهنی می رسند, گاهی این الگوهای ذهنی باعث به وجود آمدن کج فهمی هایی می شوند. بررسی مطالعات انجام شده در این زمینه، نشان می دهد که دانش آموزان پایه ابتدایی کج فهمی های بسیار در زمینه برخی مفاهیم اتتزاعی علوم از جمله مفاهیم گرما و دما،انرژی،تبخیر و معیان و... دارند و نمی توانند در بسیاری از موارد شبیه سازی شده، آموخته های خود را به خوبی به کاربندند. همچنین آموخته های آنان در پایه های پایین تر نتوانسته است مانع بروز این کج فهمی ها شود و علیرغم درک مفهومی از طرف برخی از آنها، همچنان نیاز است که در آموزش مفاهیم مرتبط ، توجه و دقت بسیار به عمل آید. بر پایه یافته های پژوهشگران ضرورت دارد تا در بازبینی برنامه های درسی و مواد آموزشی علوم تجربی دوره ابتدایی، در سازماندهی مفاهیم مرتبط با علوم تجربی در کتابهای درسی توجه ویژه اتخاذ شود. |
کلیدواژه ها |
تصورات،کج فهمی،بد فهمی، علوم تجربی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |