طراحی الگوی آموزش به روش نمایشی در درس علوم تجربی: الگوی مشاهده ای وارونه با جهت گیری یادگیرنده محور
کد مقاله : 1123-CNF
نویسندگان
رضا صابری *
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
پژوهش درآموزش علوم تجربی به عنوان یکی از با اهمیت ترین رشته های علمی تلقی می شود. هدف از این پژوهش طراحی الگوی آموزشی در این دیسیپلین علمی با استفاده از اجرای نمایشی و مشاهده ای به شکل وارونه با تمرکز بر فعالیت یادگیرنده می باشد. روش پژوهش، آموزش پژوهی در عرصه عمل، تحلیل و استنتاج مفاهیم و ایجاد یک چارچوب مفهومی برای تحلیل مسایل آموزشی بود. یافته ها نشان داد که اجرای اموزش به شکل نمایشی و مشاهده ای با ایجاد ابهام در ذهن یادگیرنده شروع می شود و به شکل وارونه ای به جای معلم، فراگیر ارائه دهنده آموزش خواهد بود. در این شیوه بر مراحل ایجاد یک نقشه ذهنی در یادگیرنده، آمادگی، اجرای نمایش مشاهده ای، فرایند به خاطر سپاری اجرای نمایشی، تمرین و بحت، تمرین مسقل، بازتولید و درونی کردن آن و ارزشیابی به عنوان قضاوت ذهنی در مورد ارزش یادگیری مطرح شد. نقش یادگیرنده در این فرایند یادگیری مشارکت فعالانه در ارائه و یادگیری، و نقش معلم به عنوان کارگزار فکور، نظریه پرداز و برنامه ریز، تسهیل کننده و جهت دهنده به امر آموزش می باشد. در این الگو، بر غیر خطی و غیر مکانیکی بودن مراحل آموزش نیز تاکید شد.
کلیدواژه ها
یادگیری مشاهده ای، آموزش پژوهی، طراحی آموزشی، تدریس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی