اهمیت مهارت پرسشگری در آموزش درس علوم تجربی
کد مقاله : 1122-CNF
نویسندگان
افسانه صمدی *
هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
پرسشگری یکی از مهارت‌های بسیار مهم در فرآیند یاددهی – یادگیری می‌باشد که موجب پرورش اندیشه و تفکر انتقادی، افزایش تعامل دانش آموزان و ایجاد دیدگاه‌های جدید در آموزش می‌گردد. مطالعه حاضر مروری بوده و به روش کتابخانه‌ای و توصیفی انجام و حاصل نتایج مطالعات مختلف در امر پرسشگری و تجارب چندین ساله نویسنده در امر آموزش و تدریس می‌باشد. به منظور بهبود کیفیت آموزش درس علوم تجربی، هر کدام از ابعاد اصلی آموزش(معلم، محتوای آموزشی و یادگیرنده) را باید مورد بررسی قرار داد. ارتباط بین هر کدام از ابعاد مذکور با مهارت پرسشگری یک ارتباط دو سویه و مستقیم می‌باشد و پرسشگری می-تواند موتور محرکی بسیار مناسب جهت چرخش چرخ های آموزش و عاملی زنده و پویا جهت فعالیت دانش‌آموزان باشد. ایجاد فرهنگ پرسشگری در کلاس موجب تقویت جریان یادگیری و برانگیختن علاقه و کنجکاوی و همچنین افزایش مشارکت دانش آموزان می‌گردد. کیفیت متون کتب درسی، فعال بودن دانش‌آموزان و مهارت، علم و دانش معلم از عوامل مهم در ایجاد و تقویت فرهنگ بهینه پرسشگری می‌باشند. مطالعات مختلف نیز حاکی از این امر مهم است که معلمان با تجربه اهمیت زیادی بر اصل پرسشگری در کلاس و انتخاب نوع پرسش قائل هستند.
کلیدواژه ها
تفکر انتقادی، فرایند یاددهی-یادگیری، مشارکت دانش‌آموزان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر