بررسی موردی میزان یادگیری و ارزشیابی کلاسهای مجازی درس علومتجربی در دوره شیوع بیماری کرونا |
کد مقاله : 1121-CNF |
نویسندگان |
افسانه صمدی *1، امیرحسین میرآقاپور2 1هیات علمی دانشگاه فرهنگیان 2دانشگاه فرهنگیان گروه زیست شناسی |
چکیده مقاله |
شیوع بیماری کرونا موجب تغییر نحوه آموزش از حضوری به آنلاین در ایران و کشورهای دیگر گردید. تغییر سبک آموزش نه تنها تغییر یک فرآیند بلکه تغییر یک فرهنگ در آموزش است که نیازمند تغییر نگرش و تحول عظیم در نظام آموزش و یادگیری کشور میباشد. مطالعه حاضر پژوهشی بوده و به بررسی دو مفهوم مهم یادگیری و ارزشیابی در فرآیند آموزش آنلاین و حضوری درس علوم تجربی در یکی از دبیرستانهای متوسطه دوره اول پرداخته است. بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، 8/90 درصد از دانشآموزان کلاس هشتم آموزش حضوری را به مجازی مقدم دانستهاند و مقایسه آموزش محتوای نظری و عملی و آزمایشگاهی درس علوم تجربی در کلاسهای مجازی نشان داد که دانشآموزان به ترتیب با 58 و 88 درصد آموزش حضوری را نسبت به آموزش مجازی ترجیح دادهاند. همچنین حضور معلم را برای افزایش تعامل در کلاس، افزایش یادگیری مهارتهای درسی، افزایش انگیزه و نظم، کنترل کلاس و افزایش تمرکز مؤثر دانستهاند. بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، دانش آموزان فرآیند و نتایج ارزشیابی حضوری را موفقتر و بهتر از ارزشیابی آنلاین عنوان کردهاند. در نهایت 60 درصد از دانش آموزان کلاس هشتم در درس علوم تجربی برای افزایش یادگیری آموزش ترکیبی یعنی آموزش حضوری به همراه استفاده از فناوریها و نرمافزارهای آموزشی را توصیه نموده و خواستار ایجاد شرایط و امکانات فناوریهای آموزشی در کلاسهای حضوری بعد از رفع شیوع بیماری کرونا گردیدند. |
کلیدواژه ها |
آموزش مجازی، آموزش حضوری، فراگیران، انگیزه و نظم دانشآموزان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |