چگونگی ارتباط متن و تصویر در کتاب درسی علوم تجربی ششم ابتدایی
کد مقاله : 1120-CNF (R1)
نویسندگان
محمد جواد جهان *1، حسین ثامنی2
1دانشجوی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس چمران تهران ، ایران
2دانشجو آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان تهران پردیس چمران تهران
چکیده مقاله
مصور کردن کتاب درسی برای دستیابی دانش آموزان به بصیرت در موضوعات درسی اهمیت زیادی دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی چگونگی ارتباط متن و تصویر در کتاب درسی علوم تجربی پایه ششم ابتدایی انجام شده است. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای توصیفی و ارتباطی استفاده شده و جامعه آماری کتاب درسی علوم تجربی پایه ششم ابتدایی ایران در سال تحصیلی 1397_ 1398 بوده است. در تحلیل محتوای توصیفی ، متن نوشتاری کتاب بر اساس الگوی مریل که هر متن آموزشی را تشکیل شده از چهار عنصر اصلی حقایق، مفاهیم، روش کار ها و اصول یا قوانین می داند تحلیل شد. در تحلیل محتوای ارتباطی ، بر اساس الگو محقق ساخته به چگونگی ارتباط متن نوشتاری با تصاویر پرداخته شده است . نتایج نشان داد که در متن کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی مفاهیم بیشترین حضور و عنصر حقایق کمترین حضور را داشته است ، همچنین تصاویر جزئی تر از متن ، بیشتر مورد استفاده قرار گرفته شده است و عملکرد بیشتر تصاویر تمثیلی بوده است
کلیدواژه ها
کتاب درسی، تحلیل محتوا، متن نوشتاری، تصاویر، علوم تجربی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر