چگونگی ارتباط متن و تصویر در کتاب درسی علوم تجربی ششم ابتدایی |
کد مقاله : 1120-CNF (R1) |
نویسندگان |
محمد جواد جهان *1، حسین ثامنی2 1دانشجوی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس چمران تهران ، ایران 2دانشجو آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان تهران پردیس چمران تهران |
چکیده مقاله |
مصور کردن کتاب درسی برای دستیابی دانش آموزان به بصیرت در موضوعات درسی اهمیت زیادی دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی چگونگی ارتباط متن و تصویر در کتاب درسی علوم تجربی پایه ششم ابتدایی انجام شده است. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای توصیفی و ارتباطی استفاده شده و جامعه آماری کتاب درسی علوم تجربی پایه ششم ابتدایی ایران در سال تحصیلی 1397_ 1398 بوده است. در تحلیل محتوای توصیفی ، متن نوشتاری کتاب بر اساس الگوی مریل که هر متن آموزشی را تشکیل شده از چهار عنصر اصلی حقایق، مفاهیم، روش کار ها و اصول یا قوانین می داند تحلیل شد. در تحلیل محتوای ارتباطی ، بر اساس الگو محقق ساخته به چگونگی ارتباط متن نوشتاری با تصاویر پرداخته شده است . نتایج نشان داد که در متن کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی مفاهیم بیشترین حضور و عنصر حقایق کمترین حضور را داشته است ، همچنین تصاویر جزئی تر از متن ، بیشتر مورد استفاده قرار گرفته شده است و عملکرد بیشتر تصاویر تمثیلی بوده است |
کلیدواژه ها |
کتاب درسی، تحلیل محتوا، متن نوشتاری، تصاویر، علوم تجربی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |