آموزش پژوهش محور در علوم: ماهیت، ویژگی ها و چالش های آن
کد مقاله : 1119-CNF
نویسندگان
علی اقبالی *
گروه علوم تربیتی- دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
طی چند دهه گذشته، آموزش پژوهش محور به عنوان بازوی مهم روش های آموزش، ظهور و گسترش پیدا کرده است و علاقه زیادی را در آموزش علوم به خود جلب کرده است. هدف این مطالعه، بررسی جامع ابعاد مفهوم آموزش پژوهش محور و شناسایی و جمع بندی ویژگی‌های اصلی آموزش پژوهش محور در علوم از طریق مرور ساده ادبیات پژوهشی است. مقالات مورد نظر در جستجوی انگلیسی با کلید واژه هایInquiry-Based Learning ، Inquiry-Based Instruction، در پایگاه های Science Direct، Scopus انجام شد. نتایج نشان داد، آموزش پژوهش محور یک روش موثر در آموزش و یادگیری علوم است و همکاری، حل مسئله، تامل، انگیزه و انتقال دانش و مهارت را در دانش آموزان ارتقا داده و به عمیق تر شدن یادگیری کمک می کند. نتایج همچنین نشان داد اجرای روش آموزش پژوهش محور برای برخی معلمان دشوار بوده و اعتماد به نفس و یا اشتیاق لازم را برای استفاده از این روش ندارند. براین اساس، به معلمان علوم توصیه می شود که، به جهت اهمیت آموزش پژوهش محور، آن را در کلاس های درس به کار گیرند.
کلیدواژه ها
آموزش پژوهش محور، علوم، یادگیری مبتنی پژوهش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر