تحلیل محتوای متن و تصاویر کتاب علوم پایه سوم ابتدایی به روش ویلیام رومی |
کد مقاله : 1117-CNF (R2) |
نویسندگان |
لیلا مصطفائی * دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا، تبریز |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی تحلیل محتوای کتاب علوم پایه سوم جدیدالتالیف دوره ابتدایی بر اساس روش ویلیام رومی انجام شد و روش تحقیق توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. برای جمع آوری اطلاعات به روش ویلیام رومی، بر اساس چک لیستی که طراحی شد، متن و تصاویر کتاب درسی به مقوله های فعال و غیرفعال تفکیک شدند و مورد تحلیل قرار گرفتند. به علت محدود بودن جامعه آماری، کل محتوای کتاب علوم سوم ابتدایی به عنوان نمونه بررسی شد . برای تحلیل اطلاعات و داده ها در هر بخش، از جداول توصیفی و نموداراستفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که متن کتاب به شیوه غیرفعال و تصاویر به شیوه فعال ارائه شده است. همچنین ضریب درگیری در متن0/31 و ضریب درگیری در تصاویر0/65 به دست آمدهاست. بنابرین تصاویر کتاب علوم پایه سوم ابتدایی فراگیران را به پژوهش دعوت میکند اما متن کتاب علوم پایه سوم ابتدایی، فراگیران را به پژوهش دعوت نمی کند. |
کلیدواژه ها |
متن، تصاویر، علوم، ضریب درگیری، ویلیام رومی |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |