تحلیل محتوا‌ی متن و تصاویر کتاب علوم پایه سوم ابتدایی به روش ویلیام رومی
کد مقاله : 1117-CNF (R2)
نویسندگان
لیلا مصطفائی *
دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا، تبریز
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تحلیل محتوای کتاب علوم پایه سوم جدیدالتالیف دوره ابتدایی بر اساس روش ویلیام رومی انجام شد و روش تحقیق توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. برای جمع آوری اطلاعات به روش ویلیام رومی، بر اساس چک لیستی که طراحی شد، متن و تصاویر کتاب درسی به مقوله های فعال و غیرفعال تفکیک شدند و مورد تحلیل قرار گرفتند. به علت محدود بودن جامعه آماری، کل محتوای کتاب علوم سوم ابتدایی به عنوان نمونه بررسی شد . برای تحلیل اطلاعات و داده ها در هر بخش، از جداول توصیفی و نموداراستفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که متن کتاب به شیوه غیرفعال و تصاویر به شیوه فعال ارائه شده است. همچنین ضریب درگیری در متن0/31 و ضریب درگیری در تصاویر0/65 به دست آمدهاست. بنابرین تصاویر کتاب علوم پایه سوم ابتدایی فراگیران را به پژوهش دعوت می‌کند اما متن کتاب علوم پایه سوم ابتدایی، فراگیران را به پژوهش دعوت نمی کند.
کلیدواژه ها
متن، تصاویر، علوم، ضریب درگیری، ویلیام رومی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر