تاثیر روش تدریس مغز‌محور مبتنی بر اعصاب‌تربیتی و فرهنگی بر پیشرفت‌تحصیلی درس علوم‌تجربی
کد مقاله : 1114-CNF
نویسندگان
سعداله کاظمی *
دبیر آموزش و پرورش
چکیده مقاله
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تاثیر روش تدریس مغز محور مبتنی بر اعصاب تربیتی و فرهنگی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم انجام شده است. مطالعه حاضر نیمه‌آزمایشی با رروش پیش‌آزمون و پس‌آزمون می‌باشد. جامعه پژوهش دانش‌آموزان پایه‌های هشتم و نهم دبیرستان هویزه منطقه 16 تهران در سال تحصیلی 1399 - 1398 بودند. نمونه پژوهش 66 نفر از دانش‌آموزان هشتم و نهم (هر پایه 33 نفر) بودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. گروه مداخله با روش تدریس مبتنی بر اعصاب تربیتی و فرهنگی آموزش دید. برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی و برای تحلیل داده‌ها از آزمون تی زوجی به کمک نرم‌افزار SPSS-15 استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش یادگیری مغز محور مبتنی بر اعصاب تربیتی و فرهنگی باعث افزایش معنادار پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانش‌آموزان پایه‌های هشتم و نهم شد (05/0>P). نتایج حاکی از تاثیر روش تدریس مغز محور مبتنی بر اعصاب تربیتی و فرهنگی بر افزایش پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانش‌آموزان پایه‌های هشتم و نهم بود. در نتیجه برای بهبود پیشرفت تحصیلی درس علوم دانش‌آموزان در کنار سایر روش‌های تدریس می‌توان از روش تدریس مغز محور مبتنی بر اعصاب تربیتی و فرهنگی استفاده کرد.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: روش تدریس، مغز‌محور، علوم اعصاب تربیتی و فرهنگی، پیشرفت‌تحصیلی، علوم‌تجربی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی