روش‌های نوین تدریس در آموزش علوم تجربی
کد مقاله : 1110-CNF
نویسندگان
حسین جمالی *
دانشجومعلم
چکیده مقاله
آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین نهادهای آموزشی هر کشور و معلم یکی از عوامل اصلی در فرآیند یاددهی و یادگیری می‌باشد. یک تدریس خوب باعث شکوفا شدن استعدادهای دانش‌آموزان می‌شود در نتیجه یکی از مهم‌ترین مباحث تعلیم و تربیت، روش-های تدریس خوب می‌باشد. در تدریس درس علوم تجربی باید چگونگی تعامل مؤثر بین معلم و دانش‌آموز مورد توجه قرار گیرد که در این تعامل دانش‌آموزان باید نقش فعال ایفا کرده و قدرت تفکر را در آنها بیدار شده و دانش آنها سازماندهی شود.
در درس علوم تجربی نباید فقط به مطالب کتاب بسنده کرد زیرا بخش‌های زیادی از کتاب به کارهای عملی و آزمایشگاهی می-پردازد. در تدریس این درس باید ارتباط گرم، هدفدار و علمی باشد تا تدریس مؤثر واقع شود در روند تدریس باید به برنامه‌های آموزشی توجه کرد و آنها را بررسی و آزمایش کرد و تجربیات موفق را در برنامه درسی گنجاند.
در تدریس علوم نباید متکم الوحده بود زیرا بحث و تبادل افکار بین معلم و دانش آموز باعث می‌شود تا دانش‌آموزان به جای انفعال و تســلیم شدن در مقابل بارش یک طرفه اطلاعات از طرف معلم، فعالانه به بحث و گفت و گو و پرسش و پاسخ با معلم به تبادل نظر می-پردازند. این مطالعه مروری و کتابخانه‌ای و براساس تجارب نویسندگان انجام شده است. این پژوهش مؤید آن است که بین روش سنتی و نوین رابطه معناداری وجود دارد.
کلیدواژه ها
آموزش و پرورش، روش‌های نوین تدریس، آموزش علوم تجربی، تدریس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر