تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی با استفاده از تکنیک ویلیام رومی |
کد مقاله : 1102-CNF |
نویسندگان |
محمد جعفری *1، هدا جعفری2، مونا جعفری3 1دانشجوی کارشناسی آموزش زیست شناسی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران 2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، همدان، ایران 3دانشجوی کارشناسی پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
امروزه میزان تحلیل و بررسی محتوای کتب درسی در تمامی نظامهای درسی در سرتاسر دنیا اهمیت ویژهای پیدا کرده است. گنجاندن اطلاعات متعدد در کتابهای درسی، محتوای غیرفعال و یادگیری سطحی، همواره از مسائل مهم در نظام آموزش و پرورش کشور ما بودهاند. یکی از راههای شناختن نقاط قوت و ضعف کتابهای استفاده شده، استفاده از روشهای تحلیل محتوا میباشد. در این پژوهش به تحلیل محتوای متن، تصاویر و فعالیتهای کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی بر مبنای فعال و غیرفعال بودن محتوای کتاب براساس تکنیک ویلیامرومی پرداخته شده است و روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، کل کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1399 بود. یافتههای تحقیق نشان داد که ضریب درگیری متن 84/0 است که نشان میدهد متن کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی به شیوه فعالی نوشته شده است. ضریب درگیری تصاویر نیز 76/0 تعیین شد که نشان داد تصاویر کتاب، دانشآموز را در یادگیری درگیر میکند. همچنین در بخش تحلیل شاخص فعالیت محور بودن کتاب، ضریب درگیری 89/0 تعیین شد که نشان میدهد کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی، فعالیت محور میباشد. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، ویلیام رومی، کتاب علوم تجربی، پایه ششم ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |