تحلیل محتوای کتاب فیزیک یازدهم رشته ریاضی از منظر فعال و غیر فعال بودن بر اساس روش ویلیام رومی
کد مقاله : 1101-CNF
نویسندگان
سید نوید الیاسی *
دبیر آموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف این پژوهش، تحلیل محتوای کتاب فیزیک یازدهم رشته ریاضی سال 99 از منظر فعال و غیر فعال بودن مولفه های متن ، پرسش ها و تصاویر بر اساس روش ویلیام رومی است. روش مورد استفاده در این پژوهش تحلیل محتوا بر اساس مقوله های ویلیام رومی می باشد. که برای هریک از مولفه های متن، پرسش ها و تصاویر یک ضریب درگیری بیان می شود. جامعه آماری پژوهش شامل 10 صفحه برای متن ، 10 صفحه برای تصاویر و 10 صفحه برای پرسش ها است، که به صورت تصادفی انتخاب شده اند. بر اساس تحلیل های انجام شده، ضریب درگیری برای متن کتاب درسی 49/0 ، برای پرسش ها 64/0 و برای تصاویر 94/0 بدست آمد. یافته های پژوهش نشان می دهد که متن کتاب درسی فیزیک یازدهم رشته ریاضی به شیوه فعالی نوشته شده است و تصاویر نیز می توانند دانش آموزان را در جریان یادگیری بخوبی درگیر سازند. همچنین در بخش پرسش ها، نتایج نشان می دهد که کتاب درسی فعالیت محور بوده و از ضریب درگیری مناسبی برخوردار است.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، فیزیک، پایه یازدهم دوره دوم متوسطه، ویلیام رومی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر