افزایش مشارکت بوسیله نقشه مفهومی و تأثیر آن در آموزش علوم ابتدایی
کد مقاله : 1098-CNF (R1)
نویسندگان
پریسا ابراهیم زاده *، نگین شیری، حانیه عبدالله زاده
پردیس فاطمه الزهرا (س) تبریز
چکیده مقاله
علوم تجربی یکی از دانش ها ومعارف بشری است و هدف از آموزش آن تربیت افرادی است ،که با علوم و فناوری آشنا گردند.در رویکرد آموزش علوم، افزایش بینش علمی ودرک پدیده های مرتبط با علوم در اولویت قرار دارند به همین دلیل در همه ی نظام های آموزشی جهان ،آموزش ویادگیری علوم تجربی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.در مقاله حاضر با استناد به منابع کتابخانه ای به معرفی نقشه های مفهومی و انواع آن به عنوان یکی از راهبردهای یاددهی- یادگیری است که می تواند یادگیری معنادار را در دانش آموزان تسهیل کند و روابط بین مطالب درسی را به صورت سلسله مراتبی نمایش دهد و دانش آموزان می توانند بین مطالبی که یاد گرفته اند ارتباط برقرار کرده وبه صورت فردی و گروهی روابط بین مطالب درسی را در درس علوم تجربی پیدا کنند، پرداخته شده است.که یافته ها حاکی از آن است که ترسیم نقشه مفهومی به صورت گروهی علاوه بر تعمیق یادگیری ، موجب افزایش مشارکت و ایجاد رابطه صمیمانه بین دانش آموزان و در نهایت منجر به سلامت روان آن ها می گردد.
کلیدواژه ها
علوم تجربی، نقشه مفهومی، راهبرد آموزشی، مشارکت، سلامت روان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر