راهبرد تدریس پ.م.ت (P.O.E) در آموزش علوم تجربی
کد مقاله : 1097-CNF (R2)
نویسندگان
عبدالرضا شیرکوند *1، پرند شیرکوند2
1علوم تربیتی . دانشگاه فرهنگیان . پردیس زینبیه شهرستان های استان تهران
24 دانشجو معلم دوره ی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه پیشوا
چکیده مقاله
هدف این مطالعه بررسی راهبرد تدریس قدرتمند و اثربخش پ . م . ت در آموزش علوم تجربی در کلاس درس است . در این بررسی از روش مطالعات کتابخانهای اسنادی استفاده شده است . پ.م.ت (پیشبینی ـ مشاهده ـ توضیح) روشی است که می تواند به طور گسترده در آموزش علوم تجربی استفاده شود و کنجکاوی دانشآموزان را برانگیزد و با تولید درگیریهای شناختی برای آن ها ، فراگیران را به تفکر و کندوکاو علمی وادارکند و باعث تولد روشی کم نظیر برای تدریس فعال و یادگیری پایدار گردد . این روش دانشآموزان را تشویق میکند تا به پدیدههای علمی با رویکرد انتقادی بنگرند . آنها در این روش با یک مسئله چالشبرانگیز روبهرو میشوند، سپس پیشبینی میکنند که چه چیزی ممکن است اتفاق بیفتد . پس از آن مشاهدهها را ثبت و آن را با پیشبینیهای خود مقایسه میکنند و پاسخ پرسشها را با توجه به اطلاعات خود و تجربههای جدید دریافت میکنند؛ در نتیجه دانشآموزان یادگیری مباحث درسی، حقایق علمی و مهارتهای حل مسئله را با روش و نگرش علمی فرا میگیرند. کسب بینش عمیق تری نسبت به کج فهمی های دانش آموزان در کلاس علوم تجربی و بیان درک خود از مفاهیم درسی قبل از تجربه توسط تمام دانش آموزان ، از ظرفیت های عظیم این راهبرد تدریس است .
کلیدواژه ها
علوم تجربی ، پیش بینی ، مشاهده ، توضیح ، تدریس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر