تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه ی ششم به منظور آموزش مهارت های تفکر و پژوهش
کد مقاله : 1096-CNF
نویسندگان
عبدالرضا شیرکوند *1، ناصر شیرکوند2، ملیحه شه دوست3، پرند شیرکوند4
1علوم تربیتی . دانشگاه فرهنگیان . پردیس زینبیه شهرستان های استان تهران
2علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه ، پیشوا
3لیسانس آموزش حرفه وفن ، دبیر دبیرستان های آموزش و پرورش شهر قرچک ، ایران
4دانشجو معلم دوره ی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه پیشوا
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف، تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه ی ششم ابتدایی به منظور آموزش مهارت های تفکر و پژوهش، انجام گرفت. روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل محتوا مبتنی بر تکنیک ویلیام رومی بر اساس ضریب درگیری فراگیران در سه مولفه ی متن، فعالیت ها و تصاویر بود. جامعه ی آماری، محتوای کتاب علوم تجربی پایه ی ششم ابتدایی سال 1394 بود. کل کتاب به عنوان نمونه، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد، شاخص درگیری دانش آموزان با متن کتاب22/1، با فعالیت ها و پرسش ها 21/1 و با تصاویر کتاب 11/1 است. با توجه به اینکه محدوده ی فعال از نظر ویلیام رومی بازه ی 5/1تا4/0 است هر سه ی این شاخص ها در محدوده ی فعال قرار دارند که بیانگر این است محتوای کتاب علوم پایه ی ششم فعال و پویا ست و دانش آموزان را به فعالیت ، تفکر و پژوهش وا می دارد.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، علوم تجربی، پایه ی ششم، ویلیام رومی، تفکر.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر