تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه ی پنجم ابتدایی بر اساس روش ویلیام رومی درسال تحصیلی 97-1396
کد مقاله : 1095-CNF
نویسندگان
عبدالرضا شیرکوند *1، ناصر شیرکوند2، ملیحه شه دوست3، پرند شیرکوند4
1علوم تربیتی . دانشگاه فرهنگیان . پردیس زینبیه شهرستان های استان تهران
2علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه ، پیشوا
3لیسانس آموزش حرفه وفن ، دبیر دبیرستان های آموزش و پرورش شهر قرچک ، ایران
44 دانشجو معلم دوره ی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه پیشوا
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف، تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی ، به منظور فراهم آوردن اطلاعات و ارایه پیشنهاداتی به برنامه ریزان به منظور بهبود و اصلاح این کتاب ، انجام گرفته است. مسئله ی اصلی در این پژوهش این است که آیا محتوای کتاب علوم تجربی پایه ی پنجم ابتدایی از لحاظ متن، تصاویر و پرسش ها به شیوه ی فعال ارایه شده است؟روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل محتوا مبتنی بر تکنیک ویلیام رومی بر اساس ضریب درگیری فراگیران در سه مولفه ی متن، تصاویر و سوالات بود. جامعه ی آماری، محتوای کتاب علوم تجربی پایه ی پنجم ابتدایی سال 1396 می باشد .به سبب محدود بودن حجم جامعه نیازی به نمونه گیری نبود و همه محتوای کتاب به عنوان نمونه (نمونه برابر جامعه ) انتخاب و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. روش تحقیق توصیفی و روش مطالعه از نوع تحلیل محتوای کمی بوده و برای بررسی داده ها و اطلاعات از روش های مناسب آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی و میانگین) و محاسبه ضریب درگیری بر اساس روش ویلیام رومی استفاده شد . نتایج نشان داد، شاخص درگیری دانش آموزان با متن کتاب06/1، با تصاویر کتاب 78/0 و باسوالات 12/1 است. با توجه به این که محدوده ی فعّال از نظر ویلیام رومی بازه ی 5/1تا4/0 است دو شاخص متن و سوالات در محدوده ی فعّال قرار دارند که بیانگر این است محتوای کتاب علوم پایه ی ششم فعّال و پویا ست و دانش آموزان را به فعالیت ، تفکر و پژوهش وا می دارد و شاخص تصاویر کتاب در محدوده ی نیمه فعّال قرار دارد و نتوانسته آن چنان که باید دارای تصاویر خوب و مناسب باشد. بنابراین به مولفان کتاب های درسی توصیه می شود تصاویر را طوری طراحی نمایند که تفکر و چراهای واگرا در ذهن فراگیران را القاء سازند.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، علوم تجربی، پایه ی پنجم ابتدایی ، ویلیام رومی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی