نقش کارورزی و کارآموزی در رشد حرفه ای مرتبط با PCK |
کد مقاله : 1093-CNF |
نویسندگان |
عبدالرضا شیرکوند *1، ناصر شیرکوند2، ملیحه شه دوست3، پرند شیرکوند4 1علوم تربیتی . دانشگاه فرهنگیان . پردیس زینبیه شهرستان های استان تهران 2علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه ، پیشوا 3لیسانس آموزش حرفه وفن ، دبیر دبیرستان های آموزش و پرورش شهر قرچک ، ایران 44 دانشجو معلم دوره ی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه پیشوا |
چکیده مقاله |
کارورزی وکارآموزی برنامه ی پیشرفت فردی و حرفه ای دانشجو معلمان است که بر پایه ی نظریه ی یادگیری تجربی استوار بوده و ابزاری کارا برای تربیت معلم به حساب می آید،چون بخش زیادی از مهارت ها و شایستگی های معلمی نظیر رشد حرفه ای مرتبط با PCKاز طریق آن به دست می آید . پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کارورزی و کارآموزی در رشد حرفه ای مرتبط با PCK نومعلمان ، از دیدگاه اساتید و دانشجو معلّمان دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه ی شهرستان پیشوا در سال 1399انجام شده است . این پژوهش از نظر هدف کاربردی ، از نظر روش تحقیق توصیفی - تحلیلی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها ، زمینه یابی می باشد.جامعه ی آماری شامل رئیس ، معاونین ، اساتید و دانشجو معلّمان مقطع کارشناسی رشته های الهیات و آموزش ابتدایی پردیس فرهنگیان زینبیه شهرستان پیشوا به تعداد 875 نفر بوده است . روش نمونه گیری از نوع تصادفی خوشه ای می باشد که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 269 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر ، پرسش نامه ی محقق ساخته با 36 سوال بوده است . روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه به وسیله ی پانل متخصصین وکارشناسان مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با کمک آلفای کرونباخ94/0 به دست آمد.داده های گردآوری شده در دو سطج آمار توصیفی و استنباطی (آزمون t تک متغییره ، فریدمن و ضریب همبستگی پیرسون) مورد تحلیل قرار گرفت . یافته ها نشان دادند که از بین مولفه ها ی 12 گانه کارورزی و کار آموزی ، مؤلفه ی انجام درس پژوهی توسط دانشجو معلمان در دوره ی کارورزی با رتبه ی 79/11 بیشترین تاثیر و مؤلفه ی محتوای درس کارورزی دانشجو معلمان با رتبه ی 21/4 کمترین تاثیر را بر رشد حرفه ای مرتبط با PCK نو معلمان دارند. |
کلیدواژه ها |
کارورزی ، کارآموزی ، رشد حرفه ای ، دانش موضوعی – تربیتی (pck) ، دانشگاه فرهنگیان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |