تاثیر تدریس به روش نقشه ی مفهومی بر میزان یادگیری دانش آموزان در مباحث علوم زیستی درس علوم در پایه ی پنجم ابتدایی |
کد مقاله : 1083-CNF (R1) |
نویسندگان |
عرفانه محمودی درگاه *1، مهدیه باقری اقدم2، عاطفه محمودی درگاه3، حاتم احمدی4 1دانشگاه فرهنگیان تبریز 2دانشگاه فرهنگیان فاطمه الزهرا تبریز 3کرمان 4گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان ، تهران ، ایران |
چکیده مقاله |
نقشه مفهومی یکی از راهبردهای یاددهی - یادگیری است، که میتواند یادگیری معنادار را در فراگیران تسهیل کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ی روش تدریس فعال بهرهگیری از نقشهی مفهومی نسبت به روش سنتی در پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر کرمان در درس علوم انجام گرفته است. روش پژوهش به صورت نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون -پسآزمون با گروه آزمایشی و گواه انجام شده است . تحقیق بر روی دو کلاس 28 نفره از دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1399 به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. تدریس دو مبحث یکسان توسط یک معلم برای گروه شاهد به شیوه سنتی و گروه آزمایشی با بهرهگیری از نقشهی مفهومی اجراء شد. یافته های حاصل از پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس یکطرفه و post hoc Tukey نشان داد که تدریس با بهرهگیری از روش نقشهی مفهومی نسبت به روش سنتی موجب افزایش معنیدار سطح یادگیری دانشآموزان در درس علوم پایه پنجم میشود. نتایج این مطالعه اثربخشی بهرهگیری از روش نقشهی مفهومی بر افزایش یادگیری دانشآموزان مقطع ابتدایی از درس علوم را نشان میدهد. |
کلیدواژه ها |
روش سنتی ، نقشه مفهومی، درس علوم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |