الگوی تدریس درس علوم متناسب با هوش های چندگانه |
کد مقاله : 1081-CNF |
نویسندگان |
سید صابر مقدس نیکو1، فخرالسادات حسینی لر *2 1کارشناسی ارشد مهندسی معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات/ سازمان نظام مهندسی، تهران، ایران. 2گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. |
چکیده مقاله |
هدف از آموزش استدلال علمی اصولاً شناسایی روابط علت و معلولی است تا کودکان بکوشند پدیده های جدید را متناسب با سطح هوشی و نوع هوش مورد نظر شناسایی و ادراک کنند و اگر دلیلی هم خلاف نظر و فرضیه متناسب با نوع هوش چندگانه آنها در کلاس مطرح شود، باز هم در نهایت به سراغ یافتن ادراکات متناسب با نوع هوش خود می روند. با آماده سازی و متناسب سازی کلاس درس و فضاهای آموزش کشور ما با هوش های چندگانه، دانش آموزان قادر خواهند بود امور را اندازه گیری و ادراک کنند و درباره رخ دادن اتفاقات و انجام آزمایشات به شکل واقع بینانه تری بیاندیشند و دانش و اطلاعات خود را دقیق تر و با زبان آشنا تری برای خود بیان کنند. در پژوهش حاضر که از نوع توصیفی- پیمایشی است، ضمن معرفی الگوی مشارکتی تعاملی مبتنی بر هوش های چندگانه، ساختار معماری مبتنی بر هوش طبیعت گرا کلاس درس علوم، زیست شناسی گیاهی و جانوری آماده سازی شده است. به منظور ارتباط دانش آموز با موضوع درس و تأثیر محیط طراحی شده بر اساس نظریه هوش های چندگانه بر یادگیری فرد در قالب طراحی محیط های آموزشی متناسب پرداخته شده است. درفضاهای آموزشی طراحی شده، دانش آموزان با یادگیری در سطوح بالاتر شناختی و دستیابی به دانش مفهومی و فراشناختی در ارتباط به سطح بالاتر شناخت در قالب کاربست، تجزیه و تحلیل داده ها، ضمن ارزشیابی از آموخته های خود با ارائه بینش جدیدتر و خلاقانه تری با رغبت و انگیزه بیشتری اقدام به یادگیری می-کنند. چرا که برای دانش آموزان مطالب آموزشی و موضوع درس به سهولت قابل ادراک شده است. |
کلیدواژه ها |
هوش های چندگانه، ساختار معماری، الگوی تدریس تأملی-تعاملی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |