تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه چهارم دبستان با استفاده از تکنیک ویلیام رومی |
کد مقاله : 1062-CNF |
نویسندگان |
محمد جعفری * دانشجوی کارشناسی آموزش زیست شناسی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران |
چکیده مقاله |
کتب درسی در نظام آموزش و پرورش یکی از عناصر مهمی تلقی می شود که در تحقق اهداف نظام آموزشی نقش مهم و اساسی دارند. با توجه به متمرکز بودن نظام آموزشی در کشور ما و اهمیتی که کتاب های درسی در شکل دادن به روش آموزش معلمان و نیز نحوه ی ارزشیابی از دانش آموزان دارند یکی از عواملی که می تواند در جریان آموزش نقش اساسی داشته باشد، شیوه ارائه محتوا در کتاب های درسی است و نظام آموزش و پرورش کشور برای روزآمد کردن کتاب های درسی نیازمند بازنگری کارشناسی شده در محتوای کتاب ها است. در این پژوهش به تحلیل محتوای متن، تصاویر و فعالیت های کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی بر مبنای فعال و غیرفعال بودن محتوای کتاب براساس تکنیک ویلیام رومی پرداخته شده است و روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، کل کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1399 بود. یافته های تحقیق نشان داد که ضریب درگیری متن 54/0 است که نشان می دهد متن کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی به شیوه فعالی نوشته شده است. ضریب درگیری تصاویر نیز 79/0 تعیین شد که نشان داد تصاویر کتاب، دانش آموز را در یادگیری درگیر می کند. همچنین در بخش تحلیل شاخص فعالیت محور بودن کتاب، ضریب درگیری90/0 تعیین شد که نشان می دهد کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی، فعالیت محور می باشد. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، ویلیام رومی، کتاب علوم تجربی، پایه چهارم ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |