تحلیل محتوای کتاب علوم دوم ابتدایی بر اساس روش سطح خوانایی مک لافین |
کد مقاله : 1055-CNF (R1) |
نویسندگان |
عبدالله صالحزاده *1، عبالحسین نقی زاده انهر2، امین محمدسلطانی1، عرفان ولی زاده1 1دانشگاه پردیس شهید رجایی ارومیه 2پردیس شهید رجایی ارومیه |
چکیده مقاله |
تحلیل محتوا یک روش تحقیق علمی و از پر کاربردترین روش تحقیق در علوم اجتماعی ، رفتاری و انسانی است. هدف این پژوهش، تحلیل سطح خوانایی علوم دوم ابتدایی از نظر میزان تناسب سطح خوانایی با سطح کلاس و سطح دانش آموزان است که به روش کمی بررسی شده و از روش فرمول خوانایی مک لافلین استفاده شده است تا مشخص شود آیا سطح خوانایی این کتاب مناسب سن و درک دانش آموزان است ؟ یا خیر . جامعه آماری، محتوای کتاب علوم دوم ابتدایی است و در آن به انتخاب تصادفی سه نمونه ده جمله ای از ابتدا، وسط و انتهای متن کتاب علوم دوم ابتدایی پرداخته شده است . سپس کلمات 4 هجایی یا بیشتر موجود در این نمونه ها شمارش شده و طبق فرمول مک لافین تحلیل شده اند . یافته های تحقیق نشان می دهد مقوله هایی که بر اساس روش تعیین سطح خوانایی لافلین تحلیل شدند با توجه به نتایح به دست آمده سطح خوانایی آن ها در کتاب علوم دوم ابتدایی مناسب سطح سنی و درک و فهم شاگردان در این سطوح نیست و مناسب کلاس پنجم و سن ۱۱سال است . |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، سطح خوانایی، فرمول مک لافلین، کتاب علوم، دوم ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |