روش یادگیری مشارکتی و افزایش خلاقیت دانش آموزان در دروس علوم ابتدائی
کد مقاله : 1047-CNF
نویسندگان
محیا نسب *، پریسا ابراهیم زاده، پریسا حاجی زاده ملکی، سولماز سیفی
دانشگاه فرهنگیان الزهرا تبریز
چکیده مقاله
در نظام آموزشی مدت هاست که با تکیه بر روش سنتی، به ویژه سخنرانی، دانش آموزان به یادگیری طوطی وار ترغیب می شوند
و گامی برای اکتشافات جدید بر نمی دارند. از سوی دیگر، از تقویت روحیه همکاری، رفاقت در بین شاگرادن، افزایش خلاقیت، خلق
تفکر نو و رشد اجتماعی آنان، صحبت می شود اما در عمل نه تنها گام مؤثری در این راستا برداشته نمی شود بلکه اغلب اوقات همکاری
و رفاقت به نوعی رقابت تبدیل می شود وخلق ایده نو به فراموشی سپرده می شود. مقاله حاضر سعی کرده است به روش های افزایش
خلاقیت و توسعه تفکر خلاق دانش آموزان در درس علوم تجربی بپردازد و همچنین، به رویکرد یادگیری مشارکتی در تدریس درس
علوم تجربی، اهمیت و ضرورت تشکیل گروه های مشارکتی، انواع کار گروهی و مشخصه های یادگیری مشارکتی در درس علوم
تجربی پرداخته شده است و نتیجه گیری شده است که معلمان مقطع ابتدائی با فراهم آوردن زمینه مناسب و استفاده از روش
یادگیری مشارکتی در تدریس علوم تجربی، نقش بسیار موثری در پرورش خالقیت دانش آموزان ایفا می کنند. براین اساس هدف
اصلی مقاله حاضر افزایش خلاقیت و یادگیری مشارکتی دانش آموزان مقطع ابتدایی در کلاس درس علوم تجربی است که در زندگی
فردی و توسعه تکنولوژی و علم برای پیشرفت افراد و جامعه نقش حیاتی دارد.
کلیدواژه ها
خلاقیت، یادگیری مشارکتی، علوم تجربی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر