روش یادگیری مشارکتی و افزایش خلاقیت دانش آموزان در دروس علوم ابتدائی |
کد مقاله : 1047-CNF |
نویسندگان |
محیا نسب *، پریسا ابراهیم زاده، پریسا حاجی زاده ملکی، سولماز سیفی دانشگاه فرهنگیان الزهرا تبریز |
چکیده مقاله |
در نظام آموزشی مدت هاست که با تکیه بر روش سنتی، به ویژه سخنرانی، دانش آموزان به یادگیری طوطی وار ترغیب می شوند و گامی برای اکتشافات جدید بر نمی دارند. از سوی دیگر، از تقویت روحیه همکاری، رفاقت در بین شاگرادن، افزایش خلاقیت، خلق تفکر نو و رشد اجتماعی آنان، صحبت می شود اما در عمل نه تنها گام مؤثری در این راستا برداشته نمی شود بلکه اغلب اوقات همکاری و رفاقت به نوعی رقابت تبدیل می شود وخلق ایده نو به فراموشی سپرده می شود. مقاله حاضر سعی کرده است به روش های افزایش خلاقیت و توسعه تفکر خلاق دانش آموزان در درس علوم تجربی بپردازد و همچنین، به رویکرد یادگیری مشارکتی در تدریس درس علوم تجربی، اهمیت و ضرورت تشکیل گروه های مشارکتی، انواع کار گروهی و مشخصه های یادگیری مشارکتی در درس علوم تجربی پرداخته شده است و نتیجه گیری شده است که معلمان مقطع ابتدائی با فراهم آوردن زمینه مناسب و استفاده از روش یادگیری مشارکتی در تدریس علوم تجربی، نقش بسیار موثری در پرورش خالقیت دانش آموزان ایفا می کنند. براین اساس هدف اصلی مقاله حاضر افزایش خلاقیت و یادگیری مشارکتی دانش آموزان مقطع ابتدایی در کلاس درس علوم تجربی است که در زندگی فردی و توسعه تکنولوژی و علم برای پیشرفت افراد و جامعه نقش حیاتی دارد. |
کلیدواژه ها |
خلاقیت، یادگیری مشارکتی، علوم تجربی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |