موثرترین متد ها در آموزش علوم تجربی |
کد مقاله : 1046-CNF |
نویسندگان |
محمدحسین پورنظری کودهی *1، محمد آبیاری2 1دانشجو دبیری زیست 2پردیس علامه امینی تبریز. |
چکیده مقاله |
هدف اصلی این پژوهش بیان کردن موثرترین روش ها و الگو ها در آموزش علوم تجربی است. در واقع در یک نظام آموزشی، نقطه اثربخشی علوم تجربی بر روی فراگیران وابسته به گزینش روش آموزشی کارآمد است. از آنجایی که متد های متداول آموزشی بسیار گسترده و پردامنه هستند، در این پژوهش سعی شده با بررسی اسناد و مدارک موجود و تجزیه و تحلیل آنها، به کارآمد ترین و موثرترین متدها (روش آزمایشگاهی و روش اکتشافی) بپردازیم. بررسی الگو های آموزشی مطرح شده در این پژوهش، نشان می دهد که روش آزمایشگاهی با فعال کردن دانش آموزان در یادگیری با تقویت روحیه فعالیت های گروهی و مشارکتی باعث یادگیری ، افزایش میزان ماندگاری مفاهیم آموخته و افزایش خلاقیت، نوآوری و تفکرانتقادی در دانش آموز می گردد. و همچنین روش اکتشافی با قابل فهم تر کردن مفاهیم آموزشی و افزایش میزان انگیزه درونی دانش آموزان منجر به افزایش میزان خلاقیت در دانش آموزان شده و تولید ایده های جدید توسط آنها، قدرت ابتکار عمل را افزایش می دهد. |
کلیدواژه ها |
آموزش علوم تجربی،الگوهای آموزشی، روش آزمایشگاهی، روش اکتشافی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |