تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایهی چهارم ابتدایی براساس تکنیک ویلیام رومی و اهداف شناختی بلوم |
کد مقاله : 1041-CNF |
نویسندگان |
اعظم قادری روسنگ *1، فائزه کندری2 1علوم تربیتی، علوم تربیتی، شهید هاشمی نژاد مشهد، مشهد، ایران. 2علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان شهید هاشمی نژاد، مشهد، ایران |
چکیده مقاله |
با توجه به تغییرات کتب علوم تجربی، هدف از پژوهش حاضر، ارزشیابی و تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی چهارم ابتدایی در سال تحصیلی 1399-1400 با کاربرد تکنیک ویلیام رومی و طبقهبندی اهداف حیطهی شناختی بلوم است. در این تحلیل، فعال یا غیرفعال بودن سه مولفه متن، تصاویر و سوالات فعالیتهای کتاب از طریق محاسبه ضریب درگیری دانشآموزان و همچنین سطح اهداف شناختی کتاب مورد توجه قرار گرفته است. روش پژوهش تحلیل محتوای کمی و روش آماری توصیفی است. جامعه آماری کتاب مذکور است. نمونه آماری برابر با جامعه آماری است. ضریب درگیری دانشآموزان در متن، تصاویر و سوالات فعالیتهای کتاب بهترتیب 23/0 ، 53/0 و 2/4 است براساس اینکه محدودهی پایینتر از 4/0 بیانگر غیرفعال بودن و بین 4/0 تا 5/1 بیانگر فعال بودن و بالاتر از 5/1 بیانگر درگیری بیش از توان دانشآموزان است، متن، غیرفعال است و تصاویر کتاب فعال و سوالات فعالیتهای کتاب، بیش از حد، فعال است. بنابراین متن و سوالات فعالیتهای کتاب، دانشآموزان را به فعالیتهای عملی متناسب با اهداف کتاب، درگیر نمیکند، ولی تصاویر کتاب از پویایی کافی و مناسب جهت درگیری دانشآموزان با فعالیتهای عملی متناسب با اهداف کتاب، برخوردارند. در قسمت اهداف حیطهی شناختی طبقهبندی بلوم، نتایج حاکی از آن است که بیشترین اهداف در سطوح پایین یادگیری دانش و فهمیدن متمرکز اند و از اهداف شناختی سطوح بالای یادگیری غفلت شده است. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، تکنیک ویلیام رومی، طبقهبندی بلوم، علوم تجربی، پایهی چهارم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |