به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش علوم تجربی |
کد مقاله : 1039-CNF |
نویسندگان |
سهیلا الوندی اصل تیمورلو * دبیر علوم تجربی آموزش و پرورش منطقه گوگان |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش حاضر بررسی به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس علوم تجربی می باشد.با توجه به اینکه امروزه در جهان به صورت روزانه و مکرر از تکنولوژی های نوین آموزشی استفاده می شود و به خصوص اینکه تکنولوژی های نوین آموزشی قطعا تاثیر به سزایی در رشد دانش آموز و معلم دارد. گسترش فناوری انتقال علوم باعث شده است تا بر سرعت فراگیری افزوده شود و رشد نوآوری در علوم تجربی با شتابی بیشتر از عمرما طی شود. بنابرین، استفاده از شیوه هایی که باعث یادگیری و کاربردی شدن علوم تجربی و یافتن مصداق های آن در زندگی روزانه شود و ضرورت کسب دانش و اطلاعات را در افراد ایجاد کند،مستلزم طراحی و برنامه ریزی است. طرح آموزش علوم و بحث درباره آن موضوع مهمی است که بسیاری از متخصصان را بر آن داشته تا روش های نوینی برای تغییر باورهای عامه نسبت به مشکلات یادگیری علوم تجربی بیابند. اگرچه، روش تدریس سنتی همواره کوشیده است تا از فناوری آموزشی در همه شیوه ها استفاده کند، آموزش نوین علوم، کاربردهای بهتر و مناسب تری را پیشنهاد می کند. این مقاله تلاش دارد تا تاثیر تکنولوژی های نوین آموزشی در تدریس علوم تجربی و رویکردهای نوین فناوری آموزشی و استفاده از آن را در آموزش علوم را بررسی کند. روش پژوهش،اسنادی است و نتیجه بر اساس مطالعات و روش شناسی برای آموزش علوم تجربی به دست آمده است. تعریفی که از فناوری آموزشی در سال های اخیر شده است و بررسی نیازهای آموزش علوم تجربی از جمله مفاهیم مهم در این پژوهش هستند. استفاده از تکنولوژی های نوین آموزشی توسط معلمان می تواند هم پویایی و نشاط در دانش آموزان ایجاد کند وهمچنین خود معلم نیز با استفاده از این مقوله می تواند تجربه خود را در زمینه تدریس بیشتر کند و روز به روز بر توانایی خود بیافزاید و تدریس خود را کاراتر از گذشته بکند. |
کلیدواژه ها |
آموزش علوم تجربی، تکنولوژی های نوین، فناوری آموزشی، مواد فناورانه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |