بررسی کیفیت آموزش علوم تجربی در ایران بر اساس آزمونهای تیمز |
کد مقاله : 1035-CNF (R2) |
نویسندگان |
مریم انصاف *1، سهراب صادقی2 1دانشگاه فرهنگیان 2عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان ایران، تهران |
چکیده مقاله |
چکیده آزمونهای تیمز، مفاهیم و اهداف ملی آموزش ریاضیات و علوم و برنامهریزی درسی کشورهای شرکتکننده را توصیف میکنند. نتایج این آزمون نشان میدهد که میانگین نمرات دانش آموزان ایرانی در تمام موارد از میانگین بینالمللی پایینتر است و همچنین کیفیت آموزش علوم در ایران اصلا رضایت بخش نیست. طبق مطالعاتی که انجام شد دانشآموزان ایرانی مطالب علوم را فقط حفظ میکنند تا نمره خوبی در امتحانات مدرسه کسب کنند. هدف پژوهش حاضر ارائه راهکارهایی برای آموزش علوم به دانش آموزان است. در این مقاله به بررسی اهمیت آموزش علوم، نگرش دانشمندان نسبت به علوم تجربی، آموزش عملی علوم و روند عملکرد دانش آموزان ایرانی پرداخته شده است. در نهایت این نتیجه حاصل میشود که اگر مطالب علوم به صورت عملی در آزمایشگاه تدریس شوند، حجم کتب درسی کاهش پیدا کند و از روشهای نوین تدریس استفاده شود؛ دانشآموزان، علوم تجربی را بهتر یاد گرفته و حتی میتوانند آن را در مسائل روزمره زندگی به کار بگیرند. |
کلیدواژه ها |
آزمون تیمز، آموزش عملی علوم تجربی، اهمیت آموزش علوم تجربی در زندگی، نگرش دانشمندان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |