تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی براساس روش ویلیام رومی سال 1400-1399 |
کد مقاله : 1032-CNF |
نویسندگان |
فائزه جلالی *1، قدرت الله محمدی2 1دانشگاه فرهنگیان پردیس الزهرا سمنان 2دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی سمنان |
چکیده مقاله |
تدوین و تالیف کتابهای درسی باید به شیوههایی تنظیم و سازماندهی شود که به جای انتقال دانش و معلومات به ذهن دانشآموزان، آنها را در جریان یادگیری فعال کند. هدف کلی این پژوهش تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پنجم ابتدایی بر اساس میزان به کارگیری شیوه ارائه فعال در محتوای کتاب به روش ویلیام رومی میباشد. جامعه آماری پژوهش کتاب علوم تجربی پنجم ابتدایی سال ۱۳۹۹ و نمونه به صورت تصادفی از بخشهای این کتاب مشخص گردیدهاست. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که ضریب درگیری در متن 1/04 است که نشان میدهد متن کتاب علوم تجربی پنجم ابتدایی از ضریب درگیری مطلوبی برخوردار میباشد که نشانگر ارائه فعال محتوا و درگیری دانش آموزان با فرایند یادگیری و تعقل میباشد، همچنین ضریب درگیری تصاویر نیز 1/35 مشخص شدهاست که نشان دادن تصاویر کتاب دانشآموزان را در یادگیری به طور کامل درگیر مینماید و در بخش تحلیل پرسشها نیز ضریب درگیری 1 حساب گردید که نشان میدهد، پرسشهای مطرح شده در کتاب از نوع پرسشهای فعال و با روش ارائه فعال در یادگیری هماهنگ میباشد. |
کلیدواژه ها |
علوم تجربی، پنجم ابتدایی، تحلیل محتوا، ویلیام رومی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |