تحلیل محتوا علوم پایه سوم ابتدایی با استفاده از روش خلاقیت پلسک
کد مقاله : 1027-CNF
نویسندگان
مرتضی خوشنامی *
دانشجوی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مفتح شهرری
چکیده مقاله
خلاقیت، توانایی عبور از مرز دانسته ها که محدوده ای عادی دارد، برای رسیدن به مرز ندانسته هاست. کتاب درسی به عنوان یکی از ارکان اصلی آموزش، میتواند نقش مهمی را در زمینه پرورش خلاقیت وتفکرخلاق یادگیرنده ها ایفا کند. این پژوهش با هدف بررسی میزان تطابق محتوای کتاب علوم تجربی پایه سوم ابتدایی با الگوی خلاقیت هدایت شده پلسک (1997) بر اساس معیارهای محاسباتی ویلیام رومی پرداخته است. در این تحقیق از روش تحلیل محتوا به شکل تجزیه و تحلیل کمی استفاده شده است . این روش توسط ویلیام رومی برای بررسی کتاب های علوم پیشنهاد شده است و از طریق آن می توان میزان ارائه فعال محتوا را مورد بررسی قرار داد.جامعه آماری پژوهش شامل کتاب علوم تجربی پایه سوم ابتدایی می باشد. اطلاعات مربوط به نحوه ارائه محتوای کتاب علوم تجربی پایه ی سوم ابتدایی با استفاده از طرح پیشنهاد شده به وسیله ویلیام رومی جمع آوری شده، سپس با استفاده از چرخه خلاقیت هدایت شده پلسک محتوای واحدهای خلاق مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان می دهد که بر اساس الگوی پلسک، در تدوین محتوای کتاب علوم سوم ابتدایی که واحد های خلاق مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت، به سطح آمادگی بیش از سایر سطوح پرداخته شده است. بنابراین با توجه به یافته های تحقیق می توان نتیجه گرفت، کتاب علوم تجربی پایه سوم ابتدایی به لحاظ انطباق با مولفه های خلاقیت نیاز به بازنگری دارد.
کلیدواژه ها
الگوی پلسک، خلاقیت، تحلیل محتوا، روش ویلیام رومی، کتاب علوم تجربی سوم ابتدایی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر