تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه هشتم متوسطه اول بر اساس تکنیک ویلیام رومی |
کد مقاله : 1025-CNF |
نویسندگان |
محمد جواد عسکری *1، مبشره میرشکاری ده کهان2 1رییس پژوهش سرای حکیم فارابی شهرستان کهنوج 2دانشجوی کاردانی بهداشت مدارس |
چکیده مقاله |
امروزه اهمیت و جایگاه بررسی و تحلیل کتب آموزشی در هر کشوری از ارزش خاصی برخوردار است. در همین راستا و با توجه به متمرکز بودن نظام آموزشی در کشور ما و اهمیتی که کتابهای درسی در شکل دادن به روش آموزش معلمان و نیز نحوه ارزشیابی از دانش آموزان دارد، یکی از عواملی که میتواند در جریان آموزش نقش اساسی داشته باشد، شیوه ارائه و تحلیل محتوا در کتابهای درسی است. در این پژوهش کتاب علوم تجربی پایه هشتم متوسطه اول مورد تحلیل قرار گرفته است. کتاب علوم پایه هشتم از چهار بخش شیمی، زیست، فیزیک و زمین شناسی تشکیل شده است که نتایج حاصل از این پژوهش به روش ویلیام رومی حاکی از آن است که کتاب در بخشهای متن و تصاویر و نمودارها به صورت فعال ارائه نشده است و زمینهی درگیری دانش آموزان را به میزان کمتر از حد معمول فراهم میکند چرا که ضریب درگیری در این دو بخش به ترتیب 0.36 و 0.19 میباشد، اما در بخش فعالیتها و پرسشهای موجود در متن، کتاب به صورت فعال و پویا ارائه شده است و ضریب درگیری در این بخش 1.33 میباشد که در محدوده 0.4 تا 1.5 قرار دارد. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، کتاب علوم تجربی، پایه هشتم، ویلیام رومی |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |