بررسی درک و فهم معلمان ابتدایی از مفاهیم حجم و گنجایش |
کد مقاله : 1023-CNF |
نویسندگان |
حسین واحدی *1، سهراب عظیم پور2 1گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2استادیار گروه ریاضی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
مفاهیم حجم و گنجایش از جمله ویژگیهای ماده میباشند که در دوره ابتدایی در دروس علوم و ریاضی به آنها پرداخته میشود. هدف این تحقیق بررسی درک و فهم معلمان ابتدایی از مفاهیم حجم و گنجایش میباشد. طرح پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع و اهداف مورد نظر، از نوع تحقیقات توصیفی- مقایسهای است. از جامعه آماری معلمان مقطع ابتدایی ناحیهی 3 آموزش و پرورش تبریز، نمونهای شامل تعداد 125 نفر معلم به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی درک و فهم حجم و گنجایش بود. میزان درک مفاهیم در دادههای بدستآمده با استفاده از آزمونهای t تک نمونهای و همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد معلمان ابتدایی در درک درست مفاهیم حجم و گنجایش به صورت معنیداری دچار مشکل هستند. همچنین نتایج نشان داد که بین درک مفهوم حجم و مفهوم گنجایش در معلمان ابتدایی رابطه وجود دارد. نتایج این تحقیق اهمیت آموزش دوباره معلمان ابتدایی را در مورد این مبحث، خاطرنشان میسازد. |
کلیدواژه ها |
درک مفاهیم، حجم، گنجایش، معلمان ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |