بررسی درک و فهم معلمان ابتدایی از مفاهیم حجم و گنجایش
کد مقاله : 1023-CNF
نویسندگان
حسین واحدی *1، سهراب عظیم پور2
1گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2استادیار گروه ریاضی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
مفاهیم حجم و گنجایش از جمله ویژگی‌های ماده می‌باشند که در دوره ابتدایی در دروس علوم و ریاضی به آنها پرداخته می‌شود. هدف این تحقیق بررسی درک و فهم معلمان ابتدایی از مفاهیم حجم و گنجایش می‌باشد. طرح پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع و اهداف مورد نظر، از نوع تحقیقات توصیفی- مقایسه‌ای است. از جامعه آماری معلمان مقطع ابتدایی ناحیه‌ی 3 آموزش و پرورش تبریز، نمونه‌ا‌ی شامل تعداد 125 نفر معلم به صورت تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی درک و فهم حجم و گنجایش بود. میزان درک مفاهیم در داده‌های بدست‌آمده با استفاده از آزمون‌های t تک نمونه‌ای و همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار‌ گرفتند. نتایج نشان داد معلمان ابتدایی در درک درست مفاهیم حجم و گنجایش به صورت معنی‌داری دچار مشکل هستند. همچنین نتایج نشان داد که بین درک مفهوم حجم و مفهوم گنجایش در معلمان ابتدایی رابطه وجود دارد. نتایج این تحقیق اهمیت آموزش دوباره‌ معلمان ابتدایی را در مورد این مبحث، خاطر‌نشان می‌سازد.
کلیدواژه ها
درک مفاهیم، حجم، گنجایش، معلمان ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی