روش های افزایش بازخورد موثر در یادگیری علوم تجربی
کد مقاله : 1012-CNF
نویسندگان
حسین فراست *
گروه علوم پایه - دانشگاه فرهنگیان - تهران - ایران
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف ارائه روش های افزایش بازخورد مؤثر در یادگیری با تأکید بر علوم تجربی برای معلمان و علاقه مندان به تدریس و تسهیل راهبردهای یادگیری علوم برای فراگیران انجام شده است. روش به کار گرفته شده در این پژوهش، روش اسنادی، ترجمه مطالب از سایت های ارائه دهنده راه حل های برتر برای مؤسسات آموزشی، مقالات و استفاده از تجربیات شخصی نویسنده انجام شده است. این پژوهش بیش از 25 روش افزایش بازخورد مؤثر در یادگیری علوم تجربی برای معلمان را مطرح می کند. از جمله این روش ها می توان به ارائه بازخورد با مراجعه به یک مهارت یا توانایی، قابل فهم بودن بازخورد برای دانش آموزان، اجازه دادن به دانش آموزان برای یادداشت برداری، دعوت از دانش آموزان برای ارائه بازخورد، تمجید واقعی و بر اساس لیاقت، تعیین موعد ثابت برای ملاقات با دانش آموزان اشاره کرد. شناخت این روش ها سبب می شود تا معلم هنگام ارائه بازخورد آنها را مدنظر داشته باشد و بیشترین تاثیر راروی خودکارآمدی و راهبردهای یادگیری دانش آموزان بگذارد. داشتن مهارت مربوط به فراهم ساختن بازخورد مؤثر به معلم کمک می کند که علاوه بر تسهیل راهبردهای یادگیری، نقص ها و ضعف های دانش آموزان را در جریان تدریس به طور کامل و جامع بیان کرده و بر توانایی های دانش آموزان برای رفع این نقص ها تاکید کند هم به شکل کلامی(به هنگام توضیحات نقایص عملکرد برای کل دانش آموزان) و هم نوشتاری(زمانی که به تک تک دانش آموزان نقاط ضعف و قوتشان را بازگو می کند).
کلیدواژه ها
بازخورد، آموزش، تدریس، علوم تجربی، یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر