کلاس آموزش علوم پویا و فعال و کارساز با رویکرد تعاملی
کد مقاله : 1006-CNF (R1)
نویسندگان
مریم رنجی ساربانقلی *
دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا(س)،تبریز،ایران
چکیده مقاله
رویکرد تعاملی یکی از چهار رویکرد اصلی یاددهی- یادگیری است. مقاله حاضر با الهام و پایبندی به آموزه های روانشناختی یاددهی – یادگیری الگوهای تدریس و راهکارهای مواجهه سعی بر آن دارد که ضرورت چاره جویی در مسائل آموزشی علوم تجربی با چالش های آن را با توجه به محوری بودن درس علوم در پرورش نگرش ها و ویژگی های شخصیتی اجتماعی مورد توجه قرار داده و نیاز به نگاهی نو و متفاوت با تفکر سنتی را سرلوحه خود قرار داده است. در نگرش نوین به اهداف آموزشی در سیر تحول مکاتب روانشناسی آموزشی فرآیند تدریس یادگیری دانش آموز محور بوده که در این شیوه تدریس تأکید بر یادگیری چگونه یادگرفتن می باشد. بدیهی است متناسب با فرآیند جهانی شدن نوع نگاه به آموزش و پرورش با آنچه در تفکر سنتی غالب است تفاوت دارد. آنچه که حاصل شده است اهمیت رویکرد تعاملی را به عنوان یک روش فعال در آموزش علوم بیان می کند. پژوهش حاصل، به روش کتابخانه ای – توصیفی است.
کلیدواژه ها
رویکرد تعاملی، روش فعال، دانش آموز محور، فرآیند تدریس، الگوهای تدریس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر